Παρασκευή 27 Μαρτίου 2015

Μοναδικές ικανότητες και ταλέντα των παιδιών με αυτισμό



Παρόλο που δεν έχουν όλα τα παιδιά ταλέντα, δεν είναι ασύνηθες για τα άτομα με ΔΑΦ να επιδεικνύουν εξαιρετικές ικανότητες στα μαθηματικά, τη μουσική, τις τέχνες και το διάβασμα, μεταξύ άλλων. Αυτοί οι τομείς ενδιαφέροντος μπορούν να προσφέρουν στα άτομα με ΔΑΦ ευχαρίστηση και αίσθημα περηφάνιας. Αν είναι δυνατόν, ενσωματώστε τους τομείς ενδιαφέροντος του παιδιού σας στις καθημερινές του δραστηριότητες και χρησιμοποιήστε τες όποτε είναι δυνατό, ως έναν τρόπο να μάθει ή να διακριθεί.

Όπως τα άτομα με ΔΑΦ έχουν μια ποικιλία δυσκολιών, έχουν επίσης ιδιαίτερες ικανότητες. Μερικές από τις ικανότητες που έχουν, περιλαμβάνουν:

  • Ικανότητα να κατανοούν συγκεκριμένες έννοιες, κανόνες και ακολουθίες
  • Πολύ καλή μακρόχρονη μνήμη
  • Ανεπτυγμένη μαθηματική σκέψη
  • Δεξιότητες σχετικές με ηλεκτρονικούς υπολογιστές
  • Εικαστικές δεξιότητες
  • Ικανότητα να σκέφτονται με εικόνες
  • Ικανότητα να αποκωδικοποιούν το γραπτό λόγο σε νεαρή ηλικία και μάλιστα πριν ακόμα είναι σε θέση να τον κατανοήσουν (η ικανότητα λέγεται υπερλεξία)
  • Ειλικρίνεια
  • Ικανότητα να συγκεντρώνονται υπερβολικά -αν εργάζονται σε μια δραστηριότητα που τους αρέσει-
  • Εξαιρετική αίσθηση προσανατολισμού


(Από το βιβλίο των Sally Ozonoff, Geraldine Dawson and James McPartland’s, “A Parent’s Guide to Asperger’s Syndrome and High-Functioning Autism”.)




Υπάρχουν, επίσης, πράγματα που τα παιδιά με ΔΑΦ μαθαίνουν μόνα τους πολύ πιο γρήγορα από τους τυπικά αναπτυσσόμενους συνομηλίκους τους ή τα αδέρφια τους. Για παράδειγμα, μπορεί να είναι πολύ καλά στο να διαλέξουν το αγαπημένο τους DVD από ένα σωρό, ακόμα κι όταν δεν είναι στη θήκη του. Μπορεί να μάθουν σε νεαρή ηλικία πώς να λειτουργούν τα τηλεχειριστήρια της τηλεόρασης και του DVD player, έτσι ώστε να μπορούν να ξαναβάλουν τα βίντεό τους στα αγαπημένα τους σημεία-στιγμιότυπα (ή να περνούν τα σημεία-στιγμιότυπα που δεν τους αρέσουν). Μπορεί να γίνουν πολύ επινοητικά στην εύρεση τρόπων αναρρίχησης του πάγκου, προκειμένου να φτάσουν στο ντουλάπι που βρίσκονται τα αγαπημένα τους δημητριακά ή ακόμα στην εύρεση τρόπων χρήσης του κλειδιού που ξεκλειδώνει το σύρτη της πίσω πόρτας, για να μπορούν να βγουν έξω να παίξουν στις κούνιες. Προφανώς, αυτές δεν είναι συμπεριφορές που θα σκεφτόσασταν να διδάξετε σε ένα δίχρονο παιδί. Κι όμως, μερικά παιδιά με ΔΑΦ καταφέρνουν με κάποιο τρόπο να κατακτήσουν αυτές τις δεξιότητες μόνα τους.

Πώς μπορούμε να κατανοήσουμε αυτή την ασυνέχεια μεταξύ των πραγμάτων που τα παιδιά με ΔΑΦ μαθαίνουν και των πραγμάτων που δε μαθαίνουν; Πώς γίνεται ένα παιδί που δεν μπορεί να ταξινομήσει σωστά διάφορα σχήματα να μάθει να ανοίγει την τηλεόραση και το DVD player, να βάλει ένα DVD και να πατήσει το play; Πώς μπορεί ένα παιδί που δεν καταλαβαίνει την απλή οδηγία «πάρε το μπουφάν σου» να καταλάβει πώς να ξεκλειδώσει μια πόρτα για να πάει έξω; Σε τι οφείλεται αυτό το μοναδικό στυλ μάθησης; ΜΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ: ΣΤΟ ΚΙΝΗΤΡΟ. Όλοι μας προσέχουμε καλύτερα τα πράγματα που μας ενδιαφέρουν, έτσι που γινόμαστε ειδικοί στην εκμάθησή τους. Η κατανόηση του τι κινητοποιεί το παιδί σας (όλα τα παιδιά είναι διαφορετικά) θα είναι ένα από τα κλειδιά για τη βελτίωση της μάθησης και των ικανοτήτων του. Τα ιδιαίτερα ταλέντα του παιδιού σας μπορεί να μέρος του μοναδικού και έμφυτου στυλ μάθησης που έχει, καθώς και της φύσης του.

(Από το βιβλίο Does My Child Have Autism?” της Wendy Stone)

Το κείμενο είναι απόσπασμα του εργαλείου 100 Day Kit από τον οργανισμό Autism Speaks, το οποίο απευθύνεται σε οικογένειες παιδιών με ΔΑΦ. Το αρχικό κείμενο κυκλοφόρησε το 2013, οπότε δεν είχαν ληφθεί υπόψη από τους συγγραφείς του τα νέα κριτήρια του διαγνωστικού εγχειριδίου DSM-V. Για το λόγο αυτό, στο κείμενο χρησιμοποιείται ο όρος «ΔΑΦ» αντί για τον αρχικό όρο «αυτισμός».


Μετάφραση-επιμέλεια: Ευγενία Δουβαρά

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εμφανιζόμενη ανάρτηση

Ου φονεύεις...τον έρωτα για ζωή!

Βλέπεις μόνο το γκρι του ουρανού,  χάνεις το νόημα του τραγουδιού,  μετράς της θάλασσας τα κύματα, σαλπάρεις με ληγμένα αισθήματα. ...